Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku | AGENCJA MARKETINGOWA MOMA
Różnica pomiędzy skuteczną finalizacją jednorazowych transakcji a budową sieci lojalnych klientów jest ogromna. A najmocniej czuć ją w nakładach na działania marketingowe, bo pozyskanie nowego klienta może być nawet 4 razy droższe niż nakłady przeznaczone na komunikację ze klientem powracającym. Robi wrażenie, prawda? Sedno jest w zrozumieniu istoty budowania wizerunku i trwałych relacji z otoczeniem.

Czasami, kiedy prowadzę wykłady lub szkolenia, których tematem jest public relations, uderza mnie jak mało znana jest jego istota i prawdziwa rola. Dlatego też na fali przemyśleń po ostatnim szkoleniowym spotkaniu przygotowałam tekst, który przybliży odrobinę naszych czytelników potrzebę prowadzenia działań wizerunkowych pod szyldem PR.

Marka, brand – te określenia oznaczają coś tak nieuchwytnego, jak wartości, skojarzenia i unikalne cechy, określające Twoją firmę. To też doświadczenia, jakie Twoi klienci zbierają w kontaktach z nią. Dzięki marce klienci podkreślają swoją indywidualność, realizują potrzebę przynależności oraz oceniają jakość produktów i usług bez sprawdzania ich. A Ty? Ty generujesz większe zyski.

Budowanie silnej marki zacznij od… podstaw. Zbuduj ją jak dom, na mocnych fundamentach strategicznych. Zbadaj rynek, wyposaż ją w mocne argumenty i daj narzędzia do efektywnego działania. A potem działaj konsekwentnie i wytrwale. Tym, co rujnuje większość działań firm, które obserwuję, jest niecierpliwość. Już po miesiącu, dwóch oczekują spektakularnych efektów, a z powodu ich braku zmieniają kierunki działań. Czy to może pozytywnie wpłynąć na budowanie wizerunku spójnej marki?

Public relations nie ma ostatnio lekko. Wiele osób posługuje się nim jak wytrychem, tłumaczącym nieuczciwe lub nieprofesjonalne działania. Tymczasem public relations (PR) to świadome, planowe i ciągłe działania, które mają na celu tworzenie i utrzymywanie wzajemnych, korzystnych stosunków między organizacją i jej otoczeniem. To odpowiednia (pod względem czasu, miejsca i formy) komunikacja z otoczeniem, która przekłada się na wymierne korzyści, takie jak pozyskanych partnerów, zainteresowane media i nowych inwestorów.

Spójna, uczciwa i nastawiona na realizację celów – taka ma być efektywna komunikacja budująca mocną markę. Oczywiste jest to, że na celowniku każdej firmy jest podwyższanie dochodów. Jednak są różne ścieżki prowadzące do tego celu. Zwłaszcza, że cele mogą być ilościowe (czyli te przekładające się na sprzedaż), jak i jakościowe (które na sprzedaż przekładają się pośrednio, bo ukierunkowane są na zmianę). Przykładem celu jakościowego może być employer branding, czyli budowanie wizerunku dobrego pracodawcy w oczach potencjalnych pracowników.

Strategia komunikacji, której elementem jest sformułowanie celów, to po prostu odpowiedź na pytania:

  • Po co? (realizacja celów)
  • Komu, do kogo? (grupy docelowe)
  • Co? (insight komunikacyjny)
  • Jak? (wybrane kanały i narzędzia komunikacji)
  • Kiedy? (harmonogramy)

Znajdując odpowiedzi na te pytania wiemy, jak ma się komunikować marka. Proste?

Narzędzia public relations można podzielić na wiele sposobów. Ja proponuję ich podział na działania wewnątrz firmy (o nich przedsiębiorcy bardzo często zapominają, a to ogromny błąd) i na zewnątrz. Wewnętrzną komunikację warto zacząć od audytu komunikacyjnego i na jego podstawie opracować zestaw narzędzi do komunikacji. Narzędziami w tym przypadku będą m.in. wyjazdy integracyjne, spotkania i kanały komunikacji wewnętrznej.

Narzędziami komunikacji zewnętrznej będą relacje z mediami (media relations, które wymagają odrębnej strategii medialnej), partnerstwa i sponsoring, lobbing, publikacje korporacyjne, wystąpienia, eventy i komunikacja kryzysowa. To, o czym należy bezwzględnie pamiętać, to spójność i synergia działania. Najlepiej, jeśli jedna osoba spaja wszystkie działania komunikacyjne.

Na zakończenie podkreślę kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim: wszystko, co firma robi (a nie tylko komunikuje) może być komunikatem marketingowym. Z tą świadomością inaczej postrzega się pewne działania poszczególnych jej reprezentantów. Łatwiej też opracować księgę komunikacji kryzysowej.
Po drugie: odbiorcą komunikacji marketingowej jest nie tylko Twój klient. Pamiętaj o całym otoczeniu Twojej organizacji.
I na zakończenie: wizerunek tworzy każdy pracownik firmy, nie tylko dział promocji, a całość komunikatów powinna stanowić zintegrowany, logiczny ciąg działań.

Działaj strategicznie i komunikuj się zgodnie ze sztuką. A jeśli nie wiesz, jak zacząć, pomożemy Ci. Odezwij się do nas i zapytaj o ofertę na obsługę public relations.

/Marta/